Nov 27, 2007

Zece lucruri pe care nu trebuie sa le spui sefului

Din 24 de ore cat are o zi, aproape jumatate din timp il petrecem la serviciu. Asa ca este de preferat sa ne alegem o slujba, unde sa ne simtim in largul nostru si nu un loc unde sa fim nevoiti sa mergem in varful picioarelor, cantarindu-ne fiecare cuvant.

Exceptie de la regula trebuie sa facem insa atunci cand stam de vorba cu seful. Site-ul menshealth.com a publicat 10 lucruri pe care nu ar trebui sa i le spui sefului.

"Nu pot sa ma ocup si de asta. Am multe pe cap"
Bineinteles ca esti prea ocupat. Se presupune ca esti prea ocupat. Sefii urasc sa-i auda pe angajati ca sunt prea ocupati. Sa nu indrazneasca sa le spuna ca nu se pot apuca de proiectul q, inainte sa le termine pe x,y,z. Daca nu pot sa indeplineasca mai multe sarcini, o sa gaseasca pe altcineva care poate, macar pe cineva care sa minta ca se poate ocupa de toate.

"Stii, nu mi-ai spus niciodata sa fac asta"
Angajatii care cer sa li se spuna ce sa faca sunt o pacoste pentru angajator. Chiar daca seful nu ti-a spus sa faci un anumit lucru, nu trebuie sa-i amintesti ca a uitat sa-ti zica. Si, in afara de asta, doar pentru ca nu ti-a spus, nu inseamna ca tu nu ar fi trebuit sa stii ca ar fi trebuit facut.

"Dar mi-ai spus exact invers ieri"
Binenteles ca a facut-o! Sefii se contrazic tot timpul, mai ales cand nu stiu ce sa faca - si chiar ii enerveaza chestia asta. Se gandesc la un lucru. Se gandesc la altul. Nu stiu sigur ce-i bine sa faca si le incearca pe ambele sau numai pe unul sau numai pe celalalt sau pe niciunul.

Trebuie numai putin tact atunci cand i-o spui: “Stii, incerc sa gasesc legatura intre modul de abordare de ieri si noul unghi de azi. Poti sa ma ajuti un moment?”

"Hei! Nu tipa la mine!"
Poate sa tipe la tine daca vrea. Poti sa te uiti urat. Poti sa ai o atitudine demna, dar sa raspunzi in acelasi mod? Nerecomandat total.

"Stii, am fost la o intalnire cu x si y ieri . . ."
Nici sa nu pomenesti. Ce ati facut la intalnire? Ati complotat? Ei bine, asa suna, Iuda. Sefii urasc sa fie vorbiti pe la spate, sa fie comparati cu colegi care au idei mai bune decat ale lor si au sentimentul ca vrei sa lucrezi cu altii.

"De fapt, nu prea joc tenis"
Cel mai bun exemplu: presedintele unei companii l-a sunat pe un angajat, foarte bun sportiv, si i-a spus ca a auzit ca e un bun alergator si ar fi bucuros sa alerge impreuna dimineata. Angajatul i-a raspuns: “Stii, mie imi place sa alerg dupa-amiaza”. Atunci a fost ultima data cand a stat de vorba cu presedintele companiei.

"Nu-i treaba mea"
Ai un caiet de sarcini, nu-i asa? Ei bine, n-ai! Singurul lucru de care trebuie sa tii cont este: “Fa orice este necesar ca seful tau sa creada ca fara tine, viata este un dezastru”. Asta trebuie sa scrie in caietul tau de sarcini. Toti cei care au spus “Nu-i treaba mea”sau aveau de gand s-o spuna sunt acum acasa in pijama.

"Trebuie sa merg acasa. Sunt obosit"
Ce? Esti obosit? Cine iti da voie sa fii obosit cand nu se intampla nimic, cand toti sunt plictisiti intr-o zi de vara, sau iarna, intr-o vineri, dupa Anul Nou ... Numai seful este cel care hotaraste cand esti obosit si cand nu.

"Daca nu-mi maresti salariul, demisionez"
In mare parte din cazuri, raspunsul e unul singur: “Bine, cauta-ti de lucru”. Poti sa spui aceasta replica numai daca ti-ai propus sa pleci la concurenta. Sefilor nu le place sa auda formula “daca ... atunci”.

"Sunt sigur ca ai conceptii depasite"
Sefii sunt paranoici, cu motive inemeiate: exista persoane care sa le ia locul. Asa ca nu te juca cu frica si vedeniile lor. Seful este definit, in linii mari, de lucruri care il ingrijoreaza. Tine-i companie si accepta-i demonii, altfel va gasi pe altcineva care sa o faca.

1 comments:

ceaidezmeura said...

parerea mea este ca mai bine va lasati de job decat sa va abtineti din a comenta sefului.. indiferent de job e mai important sa ai o minte sanatoasa.si eu am avut o experienta cu un sef la fel de imposibil si dupa doua saptamani am plecat,regret ca nu am facut asta din prima zi